25.5.2010

Matkalla jossain päin Aigeianmerta

Aina silloin tällöin purjehduksilla tapahtuu niin ettei kaikki mene aivan suunnitelmien mukaan. Tällä kertaa niin kävi suunnitelmallemme purjehtia Peloponnesoksen ympäri. Tuuli- ja sääolosuhteista johtuen käänsimmekin kurssin Peloponnesoksen koillisrannikolta itään Aigeianmerelle kohti Kykladien saariryhmää.
Pireuksen tori

Alkumatka oli mennyt suunnitelmien mukaan. Olimme lentäneet Suomesta Ateenaan aikataulun mukaisesti ja Ateenasta otimme lautan Aeginaan jossa hyppäsimme veneeseemme. Aeginassa suoritettiin pakollinen bunkraus eli veneen ruoka- ja juomatarvikevaraston täydennys. Veneemme oli aivan kylän päärantakadun varrella joten veneemme perästä oli hyvä tarkkailla kylän elämää ja piipahtaa illalla kylälle rannan tavernaan syömään. Seuraavan aamun aloitimme perinteiseen tapaan runsaalla kreikkalaisen aamupalan (kreikkalaista jogurttia, muroja, hunajaa, leipää, munakasta, kahvia jne.)veneen peräkannella etelän kevät-kesäisen auringon paisteessa. Tähän asti olimme välttyneet Suomenkin uutisissa näytetyiltä mellakoilta mutta nyt tilanne näytti uhkaavalta kun rantakadun päässä näkyi mielenosoittajajoukko punaisine sirppi-vasara lippuineen. Kulkue osoittautui kuitenkin rauhalliseksi ja se tyytyi vain huutelemaan iskulauseitaan. Olisimme halunneet kuulla edes jotain työväen lauluja.

Illalla Aeginan satamassa

Lähdimme aurinkoisessa säässä alkuperäisen suunnitelmamme mukaisesti etelään kohti Hydran saarta. Tuuli oli kuitenkin niin vastainen että arvioitu 25 nm purjehdusmatka venyi kryssimisen takia 42 nm:n. Olimme perillä vähän ennen auringon laskeutumista ja laiturin ollessa täynnä pääsimme vasta ns. toiseen riviin eli ankkuroimme veneemme kiinni laiturissa jo kiinni olleisiin veneisiin. Pääsimme rantaan "kätevästi" 3 veneen kannen kautta pomppimalla mutta purjehtijat ovat tunnetusti vieraanvaraista porukkaa joten näistä lyhyistä ja yllättävistä vierailuista naapureiden kannella ei tullut millekään osapuolelle ongelmaa. Illalla teimme tuttuun tapaan lyhyen tutustumiskävelykierroksen kylällä ja söimme kreikkalaisen päivälliseen tavernassa.

Hydrofoili katkoo auringon siltaa

Veneen ankkuroinripaikasta johtuen olimme aamulla ensimmäisten lähtövuorolaisten joukossa ja ohjastimme veneemme läheiseen lahteen jossa kävimme uimassa. Uimatauon jälkeen tuli sen vaikean ratkaisun paikka joka määrittelisi seuraavan 2 viikon purjehdusalueemme. Tarkoituksenamme oli ollut purjehtia Peloponnesoksen ympäri myötäpäivään mutta nyt tuulen ja sään jumalat eivät olleet puolellamme. Ennusteet lupasivat reitillemme seuraavalle viikolle täysin vastaista tuulta joten hylkäsimme suunnitelmamme ja käänsimme kokkamme itään kohti Serifoksen saarta ja suotuisampia tuulia. Serifoksen Livadhin laituriin kiinnityimme maanantai-iltana vähän ennen auringonlaskua.